Konu
Araştırma grubu, genellikle bilimsel konularda uzmanlaşmış araştırmacıların akademik iş birliği amacıyla benzer konular üzerinde birlikte çalıştığı gruptur. Araştırma grupları, lisansüstü öğrenciler, doktora sonrası araştırmacılar, öğretim üye ve elemanlarını içeren heterojen bir yapıya sahip olabilmektedir. Araştırma gruplarının en önemli amaçlarından biri, enstitü veya bölüm düzeyinde araştırma kalitesini güçlendirmektir. Araştırma grupları, disipline özgü, disiplinler arası veya disiplinler ötesi olabilmektedir. Bu bağlamda, akademik iş birliklerinin hangi ölçüde ve nasıl gerçekleştiği de farklılık göstermektedir. Araştırma grubu içinde yer almak, bazı avantaj ve kolaylıkları beraberinde getirebilmektedir. Araştırma gruplarının, kurum içi ve dışındaki iş birliklerine, akademik kaynak ve araştırma ile ilgili çağrılara, ekipman ve ortak çalışma mekânlarına, teknik ve uzmanlığa ve ayrıca idari desteğe erişimi kolaylaştırdığı olarak bahsedilebilir.
Beşerî ve sosyal bilim alanlarına kıyasla, araştırma grubu kültürünün genellikle teknoloji, tıp ve doğa bilimleri gibi deneysel ve temel bilimlerde yaygın olduğu görülmektedir. Tasarım araştırmalarında ise, akademik performansı arttırmaya yönelik olarak, araştırma grubu kültürünün yayılmaya başladığı söylenebilir. Fakat, Türkiye bağlamındaki yüksek öğretim kurumları incelendiğinde, tasarım araştırmaları bağlamında araştırma grubu kurma pratiklerinin hala kısıtlı olduğu görülmektedir.
Bu araştırma projesi, ilk olarak, Avrupa bölgesindeki tasarım araştırma gruplarının envanterini çıkartmayı ve ele aldıkları bilimsel konuları haritalandırmayı amaçlamaktadır. Elde edilen envanterden yola çıkarak, yürütülecek olan karma araştırma yöntemi ile tasarım araştırma grubu kültürünün derinlemesine incelenmesi hedeflenmektedir. Bu çalışmanın sonuçlarının, tasarım araştırmacılarına ve tasarım araştırma grubu oluşturma pratiklerine katkı sağlanabileceği öngörülmektedir.