PROJELER

Konu

Bu proje İngilizce Öğretmenliği bölümünde okuyan öğrencilerin metafor farkındalığını sağlayarak İngiliz edebiyat metinlerini daha iyi anlamalarını ve dolayısı ile 4 temel dil becerilerini üst düzeyde kullanmalarını sağlamak amacını gütmektedir. Terry Eagleton’xxa göre ”edebiyat değerli bir yazın türüdür, kişilere değer katar” (Eagleton, 9). Dil öğreniminde dilsel yaratıcılık önemli bir hedeftir. Bu bağlamda edebiyat metinleri dilin yaratıcı olarak kullanılmasında önemli bir kaynak sağlar. Edebiyat metinlerinde kullanılan metafor ve mecazi kullanım gibi söz sanatları dilin yaratıcılığını gösterir. Metafor çözümleme yeterliliği iletişim becerileri için önemlidir. Bu yüzden yabancı dil öğrenme, hedef dildeki metafor/mecaz anlamları anlamaya yönelik olmalıdır. Edebiyat metinleri sözcükleri sıradışı yollar ile kullanır ve böylece okuyucuda bilişsel ve estetik gelişimlere sebep olur. İyi yazılmış edebiyat metinlerinde anlama ulaşmak çaba gerektirir. ”Foregrounding” teori edebiyat metinlerindeki sıradışı, dikkatçekici dil ve özellikle metafor kullanımını ve bu edebi dilin, öğrencileri bilişsel ve estetik yönden geliştirdiğini savunur. Metafor, kaynak alandan hedef alana gönderim ve eşleme yapmaktır. Bu çalışmada, metaforu anlama, yorumlama ve değerlendirme aşamaları ile ilgilenen ”Kavramsal Metafor Kuramı” kullanılacaktır. Lakoff’xxa göre metafor yalnızca sözsel değil, kavramsal boyutu ile ele alınmalı ve somut bilgi aracılığı ile soyut kavramları anlama amacı mevcuttur. ”Körpe bilimadamı” (”He is a budding scientist”) veya ”Solmuş, buruşmuş bir yaşlı adam” (”a withered old man”) örneklerinde olduğu bitki metaforlarının insanlar için kullanılması, hem bitkilerin hem insanların bir yaşam döngüsü içinde olduğunu gösterir. Lakoff ve Johnson Kavramsal Metaforların evrensel olduğunu ve ”birkaç yüz” tane olduğunu gözlemlemiştir (Lakoff ve Johnson, 1999, 57). Kavramsal metafor alanları insan vücudu, sağlık ve hastalık, hayvanlar, bitkiler, binalar, makine ve aletler, oyun ve spor, para, pişirme ve yemek gibi kaynak başlıklardan oluşur.Metaforlar okuyucuya duyuşsal, bilişsel ve estetik yönlerden gelişim ve bakış açısı sağladığı için dil becerilerinin geliştirilmesinde önemli ve değerli katkılar sağlar.