Teker İçi Motorlu Elektrikli Araçların Dezavantajlarının Üstesinden Gelmek için İkincil Süspansiyon Sisteminin Tasarımı ve Kontrolü
Proje Tipi : Yükseköğretim Kurumları tarafından destekli bilimsel araştırma projesi, Proje Bütçesi : ₺ 289.176,03, 16 Şubat 2024
|
Konu
20. yy.?ın ikinci yarısında nüfus artışının hızlanmasıyla araç sayısı da hızla artış göstermiş, ve havaya karışan zararlı gaz miktarında görülen yükseliş insan sağlığını tehdit eder hale gelmiştir. Dolayısıyla, araç üreticilerinin egzoz emisyonlarının zararlı etkilerinin azaltılması için getirilen standartlara uymaları zorunlu tutulmuştur. Bununla birlikte özellikle son 20 yıla bakıldığında, egzoz emisyon probleminin de etkisiyle, otomobil üreticileri elektrikli araçlara yönelik Ar-Ge çalışmalarını yoğunlaştırmışlardır.
Temelde batarya, elektrik motoru ve diferansiyelden oluşan ?geleneksel elektrikli araçlar?ın yavaş yavaş yaygınlaşmaya başlamasının yanında, son zamanlarda teker içi elektrik motorlu (hub motor) tasarımlar yapılmaya başlanmıştır. Yapılan ilk çalışmalarda hub motor hem janta hem de tekerlek aksına rijit bağlı olacak şekilde üretilmiş, bu tasarım sonucu yaysız kütle artışı ortaya çıkmıştır [1]. Normal koşullarda 30-40 kg. civarı olan ortalama tekerlek ağırlığı, hub motor ile 70-80 kg.?a kadar artabilmektedir. Bu tasarımda yoldan gelen titreşimler doğrudan hub motora iletilmekte, artan kütlenin de etkisiyle bu titreşimler motor yataklarında aşınma, titreşim, hava boşluğu eksantrikliği sonucu radyal kuvvet vb. sorunlara neden olarak hizmet ömrünü azaltmakta ve böylece yol tutuşu ve sürüş konforu düşmektedir [2].
Bu projede çeyrek-araç modeli temel alınarak deney düzeneği oluşturulacaktır. Bu modelde ana süspansiyon sistemi olarak yay+yarı-aktif damper, ikincil süspansiyon sistemi olarak yay+pasif damper kullanılacaktır. Teker içi elektrik motorlu araçlarda görülen yaysız kütle artışının olumsuz etkisinin azaltılması için, birincil süspansiyon sistemine ek olarak hub motor ile aks arasında kullanılacak ikincil bir süspansiyon sisteminin öncelikle deneysel olarak ortaya konması ve buradan toplanacak verilerle (yapılan ölçümlerle) yarı-aktif damper kontrolü için kontrolcü tasarlanması, sonuçta araç yol tutuşu ve konfor parametrelerinin iyileştirilmesi amaçlanmıştır. Bu çalışma sonucunda hub motorlu elektrikli araçların süspansiyonlarının iyileştirilmesine yönelik önemli bir katkı sunulmuş olacaktır.
Oluşturulacak düzenekte çeşitli ağırlıklarda yaylı (sprung) ve yaysız (unsprung) kütleler kullanılarak yapılan deneylerle, birincil ve ikincil süspansiyonun titreşimleri bastırmada ne derece etkili olduğu ayrı ayrı belirlenecektir. Çeyrek araç modeline ait parametreler çeşitli optimizasyon (PSO, GWO vb.) yöntemleri ile optimize edilecek ve farklı kontrol yöntemleri (Önizlemeli, Bulanık, H? vb.) ve bunların çeşitli varyasyonları da kullanılarak sistemin istenen performans kriterlerine uyması sağlanacaktır. Böylece birincil süspansiyon için tasarlanan kontrolcülerle birlikte, sisteme entegre edilen ikincil süspansiyon vasıtasıyla yaysız kütle artışının olumsuz etkisinin minimize edilmesi amaçlanmaktadır.
Oluşturulacak deney düzeneğinde yaylı ve yaysız kütleden titreşim verileri ile yay ve damperlerden konum ve hız verileri toplanacak, bu veriler bilgisayarda işlenerek çeşitli kontrol algoritmalarına aktarılacak, böylece yoldan gelen bozucu titreşimlerin yaylı kütlede (araç şasisinde) neden olduğu olumsuz etkiler, tasarlanan kontrolcüler vasıtasıyla gerçek zamanlı olarak azaltılmaya çalışılacaktır. Yapılacak bu projede elektrik motorunun hizmet ömrünün uzun olabilmesi ve sürüş konforunun iyileştirilmesi için gereken ikincil süspansiyon karakteristiğinin belirlenmesi, yarı-aktif süspansiyonu kararlı halde tutacak kontrolcülerin tasarlanması ve elde edilen farklı kontrolcülere ait performansların test düzeneğiyle karşılaştırması yapılabilecektir. En optimize süspansiyon değerlerinin elde edil
|
Dizel Jeneratörlerin Akustik Performansının Pasif Kontrol Yaklaşımları İle İyileştirilmesi
Proje Tipi : Özel Kuruluşlar, Proje Bütçesi : ₺ 160.000,00, 5 Eylül 2022
|
Konu
Projeyi destekleyen kuruluşun üretmekte olduğu dizel jeneratörlerin akustik performanslarının iyileştirilmesi hedeflenmektedir.
|
Vibroakustik Açıdan İyileştirilmiş Kompresör Tasarımı
Proje Tipi : Özel Kuruluşlar, Proje Bütçesi : ₺ 161.070,00, 4 Nisan 2022
|
Konu
Projeyi destekleyen kuruluş bünyesinde üretilmekte olan mevcut kompresörlerin titreşim ve akustik performanslarının iyileştirilmesi hedeflenmektedir.
|
Titreşim Akustik Verilere Dayalı Kalite Kontrol Test Sistemi
Proje Tipi : Yükseköğretim Kurumları tarafından destekli bilimsel araştırma projesi, Proje Bütçesi : ₺ 74.930,00, 27 Aralık 2021, 5 Eylül 2024
|
Konu
Mekanik Titreşimler, Makina Elemanları, Makina Dinamiği , Mekanik Titreşimler, Mekanik Güç İletimi, Dişli Kutusu, Sinyal İşleme,
|
Titreşim Akustik Verilere Dayalı Kalite Kontrol Test Sistemi
Proje Tipi : Yükseköğretim Kurumları tarafından destekli bilimsel araştırma projesi, Proje Bütçesi : ₺ 74.930,00, 27 Aralık 2021
|
Konu
Proje ile ilgili açıklama girilmemiştir.
|
Teknofest Robotaksi Binek Otonom Yarışması İçin Araç Üretimi
Proje Tipi : Yükseköğretim Kurumları tarafından destekli bilimsel araştırma projesi, Proje Bütçesi : ₺ 39.593,54, 23 Ağustos 2021, 17 Mart 2023
|
Konu
Taşıt Sistemleri Dinamiği , Bilgisayar Destekli Tasarım ve İmalat, Bilgisayarla Görme, Örüntü Tanıma ve Görüntü İşleme , Otonom Araçlar, Görüntü İşleme, Yapay Zeka Uygulamaları,
|
Teknofest Robotaksi Binek Otonom Yarışması İçin Araç Üretimi
Proje Tipi : Yükseköğretim Kurumları tarafından destekli bilimsel araştırma projesi, Proje Bütçesi : ₺ 39.593,54, 23 Ağustos 2021
|
Konu
Proje ile ilgili açıklama girilmemiştir.
|
Yüksek frekanslı fren gürültüsü probleminin çalışılabileceği kontrollü bir test sistemi geliştirilmesi
Proje Tipi : Yükseköğretim Kurumları tarafından destekli bilimsel araştırma projesi, Proje Bütçesi : ₺ 55.000,00, 19 Haziran 2018, 29 Mayıs 2020
|
Konu
Mekanik Titreşimler, Akustik ve Gürültü Kontrolü, Sürtünme Kaynaklı Titreşimler, Yüksek Frekanslı Fren Gürültüsü, Deneysel Mekanik,
|
Yüksek frekanslı fren gürültüsü probleminin çalışılabileceği kontrollü bir test sistemi geliştirilmesi
Proje Tipi : Yükseköğretim Kurumları tarafından destekli bilimsel araştırma projesi, Proje Bütçesi : ₺ 49.716,00, 19 Haziran 2018, 29 Mayıs 2020
|
Konu
Proje ile ilgili açıklama girilmemiştir.
|
Akustik Açıdan Tasarım Aşamasında İyileştirilmiş Disk Fren Sistemi Geliştirilmesi
Proje Tipi : Özel Kuruluşlar, Proje Bütçesi : ₺ 7.810,00, 11 Şubat 2016, 10 Nisan 2017
|
Konu
Proje ile ilgili açıklama girilmemiştir.
|
İçten Yanmalı Motorlarda Silindir Yağ Film Hareketlerinin Ölçülmesi ve Analizi
Proje Bütçesi : ₺ 363.750,00, 1 Mayıs 2015, 1 Eylül 2017
|
Konu
İçten Yanmalı Motorlar Triboloji
|
Yüksek Frekanslı Fren Gürültüsü Probleminin Deneysel ve Matematiksel Yöntemler ile İncelenmesi
Proje Bütçesi : ₺ 99.250,00, 1 Mayıs 2015, 1 Mayıs 2017
|
Konu
Proje ile ilgili açıklama girilmemiştir.
|
Dynamic Analysis of Stick Slip Oscillations on a Translating Friction Band
Proje Tipi : Yükseköğretim Kurumları tarafından destekli bilimsel araştırma projesi, Proje Bütçesi : ₺ 2.500,00, 11 Ekim 2014, 11 Ekim 2015
|
Konu
Proje ile ilgili açıklama girilmemiştir.
|